Matika, grafika a AI

Sice jsem se pro sebe zařekla, že AI tu na chvíli dám k ledu, ale nedá mi to.

Na Twitteru sleduji Kris Kashtanovou, která kouzlí s Midjourney a zveřejňuje celé prompty, kterými své obrázky generuje. Další uživatelé pak v komentářích sdílí své varianty a modifikace.

Skvělý zdroj na poučení, jak k tvorbě promtů přistupovat. Možná jste si všimli, že prompty jsou vzácné zboží – lidé se chlubí výsledky, ale jak je získali se většinou nedovíte. Za to už existují weby, kde si prompty můžete koupit, protože s ním už si vlastní obrázky vygeneruje snadno.
A na tom je vidět, co bude při využítí AI nejdůležitější a nejcenější – umět formulovat prompt.

Mezi jejími tweety mne snad nejvíc zaujal následující. Při generování jsou využity matematické rovnice, funkce a pojmy! Vlastně taková vizualizace matematiky.

Jasně, že jsem to musela vyzkoušet, ale tak nějak dostupněji a bez ctižádosti vytvořit stejně úžasná díla.

Midjourney si neplatím, tak jsem sáhla do snáze dostupných generátorů. V poslední době jsem si oblíbila https://clipdrop.co/stable-diffusion. Obrázky se dají generovat i bez účtu a platby, jen nesmíte přesáhnout jejich denní kvótu, a to z něj dělá snadno použitelný generátor i pro žáky.

Nefunguje ale dobře na zápisy matematických výrazů, takže jsem experimentovala jen s různými pojmy z matematiky (Fibbonacci, golden ratio, symmetry,…), s názvy fraktálů (Mandelbrot, Julius, Sierpinski, Koch,…), názvy křivek (Lissajous, cycloid,…), souměrností a experimentovala a experimentovala.

Při téhle mé opakované večerní zábavě jsem si uvědomila pár věcí:

  • Mohla by to být zajímavá aktivita pro seznámení se s některými matematickými pojmy. I pouhá hyperbola dokáže divy. Pro mne osobně to bylo současně bolestné poznání, kolik jsem toho už zapomněla.
  • Pak mne vymýšlení příkazů ještě více přesvědčilo, že bez obecných znalostí je nám celá AI na … nic. Že když nevím nic o matematice, tak ji ani nemohu využívat a nic podobného mi AI nevygeneruje. Úplně stejné to bude i s dalšími obory. Jak to žákům vysvětlit? Budou to chtít slyšet?
  • Napsat smysluplný prompt je sakra těžké a záleží opravdu na každém slově. Jak se naučit správné formulaci?
  • AI je hrozně nevyzpytatelná – nikdy nevím, jak výsledek dopadne a replikovat výsledek je nemožné. Je to výhoda nebo nevýhoda?
  • Strašlivě rychle se množí digitální smetí. Jak s tím bojovat? Mimo hromady zbytečných fotek, které nikdo nevidí, teď budeme mít i hromady stejně zbytečných digitálních výtvorů?

Za tu hromadu digitálního smetí se omlouvám, ale nemohla jsem si pomoci!
Ale aspoň jednou je někdo uvidí.

Komentáře jsou vypnuty.