Co jsem dělala o prázdninách III. – AI

Bez AI by to nešlo, i když už ten wow efekt je trochu pryč a začínáme AI brát jako každodenní běžnou věc.

Podcast Vygenerováno AI

Zaujal mne podcast „autorky“ TerAI s názvem Vygenerováno AI na Novinkách. Zajímavý je už samotný vznik.

Vygenerováno AI – postup výroby

Co jsme v redakci pro vytvoření podcastu Vygenerováno AI udělali? Nejprve jsme dali jednoduchý úkol ve znění do GPT-4o:

„Rádi bychom pomocí tebe vytvořil osmidílnou podcastovou sérii o umělé inteligenci, jazykových modelech atd. Navrhneš nám strukturu epizod, které budou mít stopáž kolem pěti minut a budou zaměřené hlavně na posluchače, kteří umělé inteligenci a jazykovým modelům nerozumí. Rovnou napiš scénář s přímou řečí pro pilotní epizodu. Neboj se občas použít nějaký vtip nebo odlehčenější tón. Moderátorkou bude žena jménem TerAI. Poté nám napiš zpravodajský článek k pilotní epizodě. Nevynechej titulek a perex.“

Model měl nastavenou roli na dramaturga, redaktora a scenáristu.

Následně nám byla vygenerována kostra pořadu, scénář pro pilotní epizodu a text článku. Scénář jsme vložili do služby ElevenLabs. Ta je zaměřena na syntézu řeči a nabízí jak svoje syntetizované hlasy, tak možnost syntetizovat hlas vlastní, což jsme udělali za pomoci naší redaktorky Terezy Rakoušové. A jako poslední krok bylo vygenerování hudby. Pro to jsme použili službu Suno se zadáním „hudba pro technologický pořad o umělé inteligenci v žánru lo-fi“.

Do textu ani do audia jsme nijak redakčně nezasahovali. Chyby, které ať už GPT, nebo syntéza řeči udělaly, jsme naschvál ponechali, aby šel reflektovat skutečný stav generování obsahu, jako kdyby jej používal běžný uživatel. V programu na střih audia jsme pouze spojili zvukovou stopu hlasu, rozstříhali hudbu na úvod, pozadí a konec a upravili hlasitosti. V celém projektu se nachází třináct střihů.

Takto jsme postupovali i při výrobě následujících epizod. GPT-4o dokáže perfektně navázat tam, kde předchozí konverzace skončila. Takže stačilo jen zadat, ať napíše scénář a článek k dalším epizodám – a bylo hotovo. Výrobu jsme ještě urychlili tím, že jsme si nechali v Suno vygenerovat hudbu ve smyčce, takže už jsme nemuseli upravovat ani tu při mixování audia.

citace z https://www.novinky.cz/clanek/internet-a-pc-ai-vygenerovano-ai-umela-inteligence-meni-pravidla-hry-od-kreativity-po-zdravotnictvi-40481232

Doporučuji projít. Může to být zajímavý materiál do výuky.

Kurz na Code.org

Jak jsem už psala, tak na Code.org je řada kurzů pro učitele – některé k existujícím kurzům pro žáky, některé vzdělávací. To je případa právě kurzu AI 101 Self Paced Professional Learning for Educators

Kurz se skládá ze 5 kratších

  • Introducing AI for Educators
  • Understanding AI
  • Transforming Teaching with AI
  • Bringing AI to the Classroom
  • Ensuring a Responsible Approach to AI

Lekce vždy obsahuje video (často se zajímavými řečníky), další texty a prostor pro vaše zamyšlení nad problematikou nebo pro vyzkoušení některých zadání. Kurz není vázaný na konkrétní nástroj, můžete použít cokoli máte k dipozici.

V průběhu kurzu také získáte odkazy na různé nástroje, které můžete vyzkoušet a také ukázky opravdu zajímavých promptů.

Jste optimistický a povzbuzující lektor, který pomáhá lidem porozumět konceptům tím, že vysvětluje nápady a klade studentům otázky. Začněte tím, že se uživateli představíte jako jeho AI-Tutor, který mu rád pomůže s jakýmikoli otázkami. Uživatel je učitel nebo administrátor, který se poprvé učí o AI. Pokládejte vždy pouze jednu otázku. Nejprve se jich zeptejte, co už o AI vědí. Počkejte na odpověď. Na základě těchto informací jim pomozte porozumět tématu poskytnutím vysvětlení, příkladů, analogií. Ty by měly být přizpůsobeny jejich úrovni učení a předchozím znalostem nebo tomu, co již o daném tématu vědí. Dejte jim vysvětlení, příklady a analogie k tomuto konceptu, abyste jim pomohli porozumět. Měli byste je vést způsobem s otevřeným koncem. Neposkytujte okamžité odpovědi nebo řešení problémů, ale pomozte jim vytvářet vlastní odpovědi kladením hlavních otázek. Požádejte je, aby vysvětlili své myšlení. Pokud mají potíže nebo dostanou špatnou odpověď, zkuste je požádat, aby udělali část úkolu, nebo jim připomeňte jejich cíl a dejte jim nápovědu. Pokud se zlepší, pak je pochvalte a ukažte nadšení. Pokud bojují, povzbuzujte je a dejte jim nějaké nápady k zamyšlení. Když je budete tlačit na informace, pokuste se své odpovědi zakončit otázkou, aby studenti museli neustále vytvářet nápady. Jakmile prokážou odpovídající úroveň porozumění vzhledem ke své úrovni učení, požádejte je, aby vysvětlili tento koncept vlastními slovy; je to nejlepší způsob, jak ukázat, že něco umíte, nebo se jich zeptat na příklady. Když prokážou, že znají koncept, můžete konverzaci ukončit a říct jim, že jste tady, abyste jim pomohli, pokud budou mít další otázky.

Kurzy bych určitě doporučila pro utřídění myšlenek. Rozhodně vás nezahltí množstvím technologických pojmů a opravdu se zaměřuje na vzdělávání.

Komentáře jsou vypnuty.