Co stihli sedmáci

Ze sedmáky jsme měli větší část školního roku věnovanou blogům. Společně s třídami z ZŠ E.Beneše z Prahy – Čakovic a ZŠ Na Beránku z Prahy – Modřan psali články, tvořili zajímavé přílohy a ještě si práce vzájemně komentovali.

kidblog

Vlastní práce probíhala zhruba tak, že jsme se s kolegyněmi domluvily na tématu měsíce a třídy pak měly cca 2 až 3 týdny na psaní článků a pak následovala doba vyhrazená pro komentování. Jednotné téma celého roku byla technika v různých podobách. Každá třída tvořila své články totiž v rámci jiného předmětu, u nás to byla informatika a u kolegyň fyzika. Podařilo se mi získat i pomoc kolegyně, které ve třídě vyučuje češtinu a ta u některých témat s dětmi jejich články rozebrala, upozornila na chyby apod.

Vlastní psaní článků prošlo ohromným posunem. Ten úplně první – vlastní představení – byl u většiny žáků spíše k pláči. Nekonečně stručné, bez nápadu a s množstvím chyb. Ale hned po prvních komentářích z jiných škol a po přečtení příspěvků z Prahy, se začala situace měnit. A poslední články jsou obsahově i délkou už úplně jiné, snad i počet hrubek se zmenšil. Výrazně se zlepšila také typografická úprava. Dokonce řadu žáků i mrzelo, když jsme se psaním skončili. Ta zpětná vazba a čekání na to, kdo a jak jim článek okomentuje, byla neskutečným motorem.

Jsem si vědoma toho, že celý výsledek není dokonalý. Občas něco chybí, někde ilustrace, někdo nedodal článek, měli jsme problémy s nemocností a občas se improvizovalo, ale přesto si myslím, že celkově práce byla obrovským přínosem.

Děkuji Petře a Janě, že mne k této práci dokopaly a za bezva spolupráci!

Prostředí

My jsme zvolili prostředí Kidblog, ostatní tvořili Tackky a pro každé téma vytvořili jejich přehled v List.ly.

Kidblog jsem použila už víckrát a ráda, protože prostředí jednoduchého WordPressu mi vyhovovalo. Letos došlo k výrazné změně a v průběhu roku Kidblog vyměnil vzhled za mnohem efektnější. Ale došlo k změně i při tvorbě příspěvků i administraci celého webu. Takže jsme nakonec tvořili příspěvky ve dvou různých prostředích. Žáci změnu psaní článků zvládli dobře, osobně jsem si na novou administraci ještě zcela nezvykla.

Přestože jsme blogy tvořili v rámci informatiky, tak to neznamená, že všechny články psali přímo v hodinách. Všechna zadání jsem zveřejňovala na svém blogu a většinu článků psali žáci doma. V hodinách jsme se soustředili jen na dořešení problémů a hlavně na tvorbu příloh.

Tvorba příloh

Začali jsme tvorbou mluvítkVoki a jeho vložením do blogu. Využili jsme výuku modelování 3D ve SketchUp a vytvořili v něm létací stroje a jejich animace. Potom jsme z nich v MovieMakeru vytvářeli videa a ta potom posloužila jako doplnění článků o létání v budoucnosti. K dalšímu tématu vytvořili své komiksy. Tady dostali volnou ruku při volbě nástroje. Jedinou podmínku bylo, aby si vyzkoušeli, zda půjde komiks vložit do blogu . Takže na konci se řada žáků dostala do potíží, ale chybami se člověk učí.

A pak nám hodně práce dala i tvorba prezentace pro DLD 2015 . Využili jsme tentokrát iPady a natáčeli krátké sketče v aplikaci ChatterPic. Ukázalo se, že natočit kraťounké povídání k tématu je těžší než čekali a bez přípravy to prostě nepůjde. A všichni „profesionálové“, pro které je nějaká příprava na papír zbytečná a potupná, nakonec u tužky a papíru skončili.

Takže díky psaní článků na blog jsme vyzkoušeli a naučili spoustu věcí, nejen vlastní psaní článků. Tahle práce měla určitě smysl a s některou další třídou ji ráda zopakuji.

Má někdo chuť?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.